کد خبر: 392462

در پیشخوان انتخاباتی «خبرنامه دانشجویان ایران» بخوانید/ بخش دوم

شرط سعید جلیلی برای عدم حضور در انتخابات/ رونمایی از کاندیدای اصلاح‌طلبان/ جزییاتی از دیدار سیدحسن خمینی و رهبر انقلاب

۲۸ خردادماه امسال تکلیف ریاست سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی با رای مردم مشخص خواهد شد و از حالا کم کم تنور انتخابات درحال داغ شدن است و شخصیت‌های سیاسی درحال اعلام داوطلبی خود برای کاندیداتوری یا برگزاری جلسات خود برای نهایی کردن اعلام حضورشان هستند. همچنین فضای انتخابات از حالت سردی سال ۹۹ بیرون آمده و با نزدیک شدن به موعد رای‌گیری تب و تاب‌ آن گرم و گرم‌تر می‌شود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ۲۸ خردادماه سال جاری سیزدهمین رئیس دولت جمهوری اسلامی با رای مردم مشخص خواهد شد و از حالا کم کم تنور انتخابات درحال داغ شدن است و شخصیت‌های سیاسی درحال اعلام کاندیداتوری یا برگزاری جلسات خود برای نهایی کردن اعلام حضورشان هستند. فضای انتخابات از حالت سردی سال ۹۹ بیرون آمده و با نزدیک شدن به موعد رای‌گیری تب و تاب‌ آن گرم و گرم‌تر می‌شود.

احزاب در قالب ائتلاف‌ها و تشکیل جبهه‌های متعدد به سمت همگرایی و وحدت حرکت کرده تا بتوانند با استفاده از ظرفیت‌های همدیگر فضای بهتری را برای معرفی، تبلیغات و رای‌آوری نامزد مورد نظر خودشان فراهم آورند.

رهبر انقلاب نیز در نخستین روز سال جدید در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که با آحاد ملت شریف ایران داشت، خطاب به افرادی که می خواهند داوطلب انتخابات شوند، فرمودند: «انتظار داریم سنگینی کار را متوجه شوید و بدانید چه مسئولیت سنگینی را می خواهید بر دوش بگیرید. اگر دیدید که می توانید این مسئولیت را بعهده بگیرید، آن‌گاه وارد کارزار انتخاباتی شوید.»

با توجه به شرایط ویژه اپیدمی کرونا که کشور گریبان گیر آن است شاید روند و مراحل انتخابات کمی متفاوت تر از سالیان گذشته برگزار شود.

به عنوان مثال باتوجه به عدم حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها، مطمئنا از تب و تاب و حواشی داغ انتخابات در دانشگاه‌ها کاسته شده است و اغلب فعالیت ها در بستر فضای مجازی شکل گرفت است. اما گسترش علم ارتباطات و حضور گسترده و همه جانبه کاربران فضای مجازی که هر روزه به تعداد آنها نیز افزوده می‌شود سبب شده است که بسیاری از مردم از طریق رسانه ملی و فضای مجازی پیگیر این انتخابات و به دنبال رصد اخبار جدید و مهم هستند.

از این رو قصد داریم اخبار و رویدادهای انتخابات ریاست جمهوری را در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشخوان انتخابات» ارائه کنیم.

در ادامه گزیده‌ای از مهمترین اخبار انتخابات ۱۴۰۰ را در هفته ای که گذشت را می‌خوانید؛

رونمایی از کاندیدای حزب اصلاح‌طلب در انتخابات ۱۴۰۰

احمد شریف، دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان در تشریح فعالیت‌های حزب متبوعش «همبستگی دانش آموختگان»  گفت: حزب ما عضو جبهه اصلاحات ایران است و قطعاً در همان قالب اقدام می‌کنیم؛ از همین رو  در بحث‌هایی که در آنجا صورت می‌گیرد مشارکت داریم. در جبهه اصلاحات ایران تا حدودی ساز و کار مشخص و طراحی شده است  و  تقریباً در جلسه بعد نهایی می‌شود.

دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان افزود:  گزینه‌های مختلفی را بررسی کردیم؛ آن چیزی که برای ما مهم بوده و هست این است که افراد باید از سوابق کافی در امور مدیریت کلان و از فرآیند قانون گذاری مطلع باشند، بنابراین کسی که عضو پارلمان باشد و کمیسیون‌ها را بشناسد بسیار راحت‌تر می‌تواند در تهیه لوایح کمک و این مسیر را خودش مدیریت کند؛ از همین رو پس از مدت‌ها بررسی  در حزب، ما به آقای پزشکیان رسیدیم زیرا ایشان هم در بُعد اجرایی در زمان اصلاحات در سطح معاون وزیر فعالیت کرده است و در مجلس هم چهار دوره نماینده  بوده و در دوره قبلی حتی تا نایب‌رئیسی هم ارتقا پیدا کرد و در سطح بالای مجلس مدیریت کرد و از روند قانون گذاری شناخت کافی دارد. (جزئیات بیشتر)

بیشتر بخوانید

در پیشخوان انتخاباتی «خبرنامه دانشجویان ایران» بخوانید/ بخش اول
شرط لاریجانی برای کاندیداتوری/ سیدحسن خمینی نامزد انتخابات نمی‌شود/ جنجال بر سر کاندیداتوری رضایی و قالیباف

آیا جهانگیری کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ می‌شود؟

اسماعیل دوستی عضو اسبق شورای شهر تهران و فعال سیاسی درباره گزینه های انتخابات ۱۴۰۰ گفت: معتقدم که از نظر اجرایی و عملیاتی بودن و مسلط بودن به امور کشور و مسائل محتلف، آقای جهانگیری از همه این افراد قوی‌تر است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره حضور علی لاریجانی به عنوان نامزدی اصلاح طلب برای ریاست جمهوری هم گفت: نام وی هم مطرح است و خیلی از شخصیت‌های اصلاح طلب به او اقبال زیادی دارند. (جزئیات بیشتر)

ما اصلاح‌طلبان فقط شب انتخابات به یاد مردم می‌افتیم!

محمد قوچانی، سردبیر روزنامه سازندگی در صفحه اینستاگرامش نکته جالب توجهی را یادآور می‌شود؛ اینکه سیاست ورزی اصلاح‌طلبان فقط در انتخابات خلاصه می‌شود و وقتی رأی می‌آورند، مردم را فراموش می‌کنند تا انتخابات بعد. (جزئیات بیشتر)

رییسی نامزد اصلی اصولگرایان است

مشاور مرحوم هاشمی، سید ابراهیم رییسی را نامزد اصلی جناح اصولگرا در انتخابات ۲۸ خرداد ریاست‌جمهوری دانست و گفت: احراز صلاحیت برای اصلاح‌طلبان بر گزینه اجماعی تقدم دارد اگرچه آن‌ها برای دستیابی به اجماع هم شرایط سختی در پیش دارند. (جزئیات بیشتر)

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با قانون جدید برگزار می‌شود

علی حدادی، سخنگوی کمیسیون «شوراها و امورداخلی کشور» در مجلس، با اشاره به اصلاح ایرادات «طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری» در مجلس و سرنوشت این طرح در انتخابات آتی، گفت: ایرادات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری اصلاح شده است و به انتخابات پیش رو می‌رسد. (جزئیات بیشتر)

ادعای عجیب داوری علیه احمدی‌نژاد

عبدالرضا داوری، مشاور رسانه ای احمدی نژاد می گوید: سقوط بورس که می‌توانست نارضایتی اجتماعی ایجاد کند و مردم را به کف خیابان بیاورد، یکی از اخبار مورد علاقۀ آقای احمدی‌نژاد است.

این یاور پیشین رئیس جمهور سابق بر روی برخی تحلیل‌ها پیرامون تلاش احمدی نژاد برای نزدیکی به اصلاح‌طلبان صحه گذاشته و می‌گوید: «احمدی‌نژاد سعی کرد با نیروهایی که با اصل ولایت فقیه تضاد یا زاویه دارند، ارتباط برقرار کند. من خودم در چند مورد از طرف آقای احمدی‌نژاد با عده‌ای از نیروهای سیاسی صحبت کردم. مثلا با آقای تاج‌زاده یا اعضای جبهۀ ملی و اعضای نهضت آزادی. من تلاش کردم نظر این افراد را نسبت به رویکرد آقای احمدی‌نژاد جلب کنم. هر چند که موفق نشدم». (جزئیات بیشتر)

پزشکیان: اگر برجام بد است چرا از آن خارج نمی‌شویم؟

مسعود پزشکیان، نایب رئیس دهمین دوره و نماینده مردم تبریز در یازدهمین دوره مجلس در سلسله جلسات انتخاباتی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در خصوص توضیح برنامه انتخاباتی خود برای انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: من معتقد به بازار آزاد و اخذ مالیات از مردم هستم. به نظرم باید سازوکاری تعیین شود که براساس کدملی، کدپستی و... واحدهای مالیاتی تشکیل دهیم و آن را به بانک ها متصل کنیم. آنگاه لازم نیست دنبال مفسد بگردیم چرا که هر پولی که جابه جا شود رصد می شود. معتقدم که شفافیت چرخه مالی باید مشخص شود و به طور همزمان دولت موظف است کسری بودجه خود را جبران کند.

وی در بخش دوم سخنان خود در خصوص ماجرای آبان ۹۸ و افزایش قیمت بنزین گفت: بنده معتقدم که بنزین را باید به قیمت بازار آزاد یعنی ۲۰ هزار تومان بدهند اما به هر ایرانی چندین لیتر سهمیه بدهند. اگر آن شهروند بنزین اش را مصرف کرد که کرد اما نکرد بتواند بنزین اش را در بازار آزاد بفروشد. فرض کنید یک فرد روستایی ماهی ۲۰ لیتر بنزین داشته باشد. می تواند بنزین اش را به قیمت ۲۰ هزار تومان یعنی ۴۰۰ هزار تومان بفروشد و اگر خانواده ای ۵ نفره داشته باشد ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان گیرش می آید. ما با روشی که در آبان ۹۸ اتخاذ کردیم فقرا را فقیرتر و ثروتمندان را ثروتمندتر کردیم. به همین خاطر مردم برای اعتراض به خیابان ها آمدند. (جزئیات بیشتر)

شروع ورود محمدرضا عارف به انتخابات ۱۴۰۰

محمدرضا خباز عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره شنیده‌های رسمی و غیررسمی درباره کاندیداتوری محمدرضا عارف در انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: از شعار انتخاباتی عارف خبر ندارم؛ اما از آمادگی او برای کاندیداتوری و آغاز فعالیت‌های انتخاباتی‌شان اطلاع دارم. (جزئیات بیشتر)

ضرغامی: هیچ گفتگوی انتخاباتی بین من و احمدی‌نژاد برقرار نشد

عزت الله ضرغامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سلسله جلسات انتخاباتی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در پاسخ به سوالی گفت: خیلی از کسانی که احمدی نژاد را می‌کوبند به خاطر کارهای خوبش می‌کوبند، من طرفدار احمدی نژاد نیستم و بیش از یک سال است که او را ندیده‌ام. هیچ صحبت انتخاباتی بین من و احمدی نژاد برقرار نشده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من طرفدار برجام هستم، اما برجامی که خودم دارم، بازگشت ریاست جمهوری اسلامی ایران به مردم. این برجام من است. ریاست جمهوری باید به مردم بازگردد. یعنی استفاده از توان و حضور مردم و واگذاری اقدامات اقتصادی به مردم. یعنی جمهوریت را به معنای واقعی به رسمیت بشناسیم. (جزئیات بیشتر)

واکنش عضو جبهه پایداری به خبر کاندیداتوری‌اش در انتخابات ۱۴۰۰

احمد امیر آبادی فراهانی، عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی در توئیتی اعلام کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری را تکذیب کرد و نوشت: ‌چون قصد فعالیت‌های انتخاباتی و کمک به جبهه انقلاب را دارم برای رعایت قانون، از هیات اجرایی انتخابات ریاست جمهوری استعفا دادم و از مردم درخواست حضور باشکوه و سرنوشت ساز در انتخابات ۱۴۰۰را دارم. اعلام کاندیداتوری برداشت برخی رسانه‌ها از استعفا بوده است که به نوبه خود عذرخواهم. (جزئیات بیشتر)

واکنش احمدی‌نژاد به ادعای جنجالی فائزه هاشمی

دفتر محمود احمدی نژاد با صدور اطلاعیه ای ادعای مطرح شده از طرف فائزه هاشمی رفسنجانی را قویا تکذیب کرد. فائزه هاشمی در گفتگویی در کلاب هاوس بیان کرده بود که محمود احمدی‌نژاد به او برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پیشنهاد معاون اولی داده ولی او به خاطر عملکردش در سال ۸۸ و توهین‌هایی که به پدرش کرده نپذیرفته است. (جزئیات بیشتر)

کرباسچی: محسن هاشمی برای کاندیداتوری شرط گذاشت!

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره فضای انتخاباتی کشور گفت: بحث سیاسی در شرایط غیر انتخاباتی موضوع روزمره نیست اما هیچ‌وقت هم تبلیغات علیه انتخابات در داخل و خارج از کشور مثل این دوره نبوده و بی‌سابقه است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: آقای محسن هاشمی ظرفیت خوبی ازنظر اجرایی دارند منتها برای حضور دو شرط مطرح کرده که به نظر من معقول هم است، این دو شرط این بود که خود را به‌عنوان کاندیدای منفرد و مستقل مطرح نمی‌کند و اصلاح‌طلبان بخواهند که بیاید و دوم اینکه مشکلی در بحث صلاحیت نداشته باشد. ایشان اکیداً معتقد است که به خاطر حضور در یک کرسی فضا دوقطبی و اختلاف نشود. (جزئیات بیشتر)

جزییاتی از دیدار سیدحسن خمینی و رهبر انقلاب

سید یاسر خمینی می‌گوید: رهبر انقلاب به جهت رابطه خاصی که با اخوی دارند و تأکید اخوی بر اطلاع از نظر ایشان، صلاح را در حضور برادرم در عرصه انتخابات تشخیص نمی‌دهند و می‌فرمایند، اگر هریک از فرزندان من از من مشورت می‌گرفتند من همان را می گفتم. (جزئیات بیشتر)

شرط سعید جلیلی برای عدم حضور در انتخابات

سید حسین نقوی حسینی رئیس ستاد انتخابات سعید جلیلی در شهرستان های استان تهران  در انتخابات سال ۹۲، درباره حضور سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بیان کرد: با توجه به اینکه جلیلی در انتخابات سال ۹۲ حضور داشت و رای خوبی هم بدست آورد، آمادگی نامزدی برای حضور در ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را هم دارد، اما تمامی گزینه‌ها در جریان اصولگرا منتظر حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی هستند تا ببینند موضع انتخاباتی وی چه چیزی است. 

او افزود: اگر سید ابراهیم رئیسی نامزد شود و به انتخابات بیاید، نامزدهای اصولگرایان و سعید جلیلی از او حمایت خواهند کرد، در غیر این صورت فکر می‌کنم جلیلی وارد میدان خواهد شد. (جزئیات بیشتر)

احمدی‌نژاد؛ صدرنشین تلگرام و توئیتر شد

بر اساس پژوهش صورت گرفته در ۲۵ فروردین احمدی‌نژاد بیشترین محتوای انتخاباتی را در توییتر و تلگرام به خود اختصاص داده‌است. ابراهیم رئیسی نیز بیشترین محتوای اینستاگرام را در اختیار داشته است. قالیباف، محسن رضایی و سعید محمد هم جزو چهره هایی بوده اند که در رده های بالایی تولید محتوا در فضای مجازی قرار داشته است. (جزئیات بیشتر)